W przygotowanie imprezy „Otrzęsin” włączani są starsi wychowankowie świetlicy, którzy witają młodszych kolegów poprzez zabawy, konkursy, niekiedy przygotowanie części artystycznej oraz uroczyste ślubowanie. Otrzęsiny są imprezą otwartą na forum szkoły, uczestniczą w niej dzieci, rodzice, dyrekcja i nauczyciele szkoły. Poniżej przedstawiamy wybrany scenariusz takiej uroczystości.
ZADANIA WYCHOWAWCZE IMPREZY:
- wyrabianie ( poprzez włączenie do przygotowania uroczystości) aktywności w działaniu na rzecz innych. - umacnianie postaw koleżeńskich poprzez bliższe poznanie w zabawie - rozwijanie poczucia przynależności do zespołu świetlicowego
Miejsce: świetlica szkolna Zaproszeni goście: dyrektor szkoły, v-ce dyrektor szkoły, kierownik i wychowawcy świetlicy, wychowawcy klasowi, nauczyciele stażyści i kontraktowi zatrudnieni w szkole, dzieci z klas 0-III uczęszczające do świetlicy szkolnej i ich rodzice
PRZEBIEG UROCZYSTOŚCI 1.Powitanie zgromadzonych na sali gości przez kierownika świetlicy. Przedstawienie przez wybrane dziecko celu spotkania – przyjęcia najmłodszych koleżanek i kolegów do społeczności świetlicowej. 2.Wspólne odśpiewanie przez dzieci HYMNU ŚWIETLICOWEGO ( tekst ułożony przez wychowawców) Dzieci wcześniej ćwiczyły śpiew na zajęciach w świetlicy.
TEST HYMNU ŚWIETLICY ( melodia zaczerpnięta z repertuaru zespołu „Ich Troje” „ Zawsze z tobą chciałbym być”
I.W naszej szkole jest świetlica miejsce gwarne jak ulica. Nam jednak nie przeszkadza to. (o nie!) Tutaj lekcje odrobimy Chętnie również się bawimy, Bo tu wspaniale zawsze jest (OK.) Nasze panie są kochane Uśmiechnięte i oddane. Miło spędzają z nami czas (o tak) Chętnie w lekcjach pomagają I do zajęć zachęcają Bo sto pomysłów mają wciąż.
REF : Zawsze z tobą chcemy być Świetlico nasza Zawsze z tobą chcemy być Boś najwspanialsza Zawsze z tobą chcemy być Po wszystkie lata Miło z tobą spędzać czas.
II.Dzisiaj będą otrzęsiny, Chrzest bojowy przejść musimy. My jednak nie boimy się. Choć nie wiemy co nas czeka: Konkurs czy też dyskoteka To świetnie bawić chcemy się. Trzy drużyny tu się zbiorą, Co w konkursach udział biorą. My kibicować chcemy im Miło gości też witamy Do zabawy zapraszamy Bo tak zaplanowane jest!
3.CZĘŚĆ KONKURSOWA
Starsi wychowankowie świetlicy przeprowadzają pod okiem wychowawców konkursy dla młodszych dzieci. Dziecko mówi: A teraz sprawdzimy czy potraficie sprostać zadaniom, które przed wami stawiamy i czy możecie stać się pełnoprawnymi wychowankami naszej świetlicy
KONKURS I
„ Rozpoznaj wychowawcę”
Starsi wychowankowie świetlicy wybierają trzech młodszych kolegów, których zadaniem będzie rozpoznanie i podanie imienia wychowawcy za pomocą dotyku ( dzieci mają zasłonięte oczy) Prowadzący doprowadzają dzieci do wychowawców i sprawdzają poprawność odpowiedzi. Prawidłowa odpowiedź nagradzana jest brawami.
KONKURS II
„Szukanie monet w szyszkach”
Zadaniem wybranych trzech trzyosobowych drużyn jest odszukanie na ustalony sygnał 10 monet ukrytych w trzech górach ułożonych z szyszek. Wygrywa drużyna, która odnajdzie największą ilość monet. KONKURS III
„ W krainie baśni”
Zadaniem dzieci jest odgadnięcie tytułu baśni na podst. czytanego przez starszego wychowanka świetlicy fragmentu tekstu. Do odpowiedzi wybierane są dzieci zgłaszające się na ochotnika.
Fragmenty tekstów
Fragment I
Snuj się snuj, bajeczko A było tak: niedaleczko Właśnie tutaj, nad rzeczką, Mieszkała wdowa z córeczką. Córeczka chociaż mała, Swej matce pomagała: Zamiatała podłogę Pełła grządki ubogie, Chrust zbierała też czasem, Bo mieszkały pod lasem,’ Niosła proso dla kurek… A zwała się po prostu ........ ……..
( Jeśli dzieci nie potrafiły odgadnąć proponujemy im następny fragment)
Pewnego ranka matka rzekła:
Był gajowy u mnie z wieczora, Przyniósł wieści, że babcia jest chora. Trzeba szybko jej zanieść lekarstwa. Ja nie mogę zostawić gospodarstwa, Muszę kota napoić, Muszę kozę wydoić I przegotować mleko, I nakwasić ogórków… To przecież niedaleko, W tym koszyczku jest masło i serek, I leków różnych szereg…. Skocz do babci …….. ………. Odp. Czerwony Kapturek
II Fragment
W małej chacie, Od ludzkich osiedli z dala Mieszkała rodzina drwala Z czterech osób złożona. Był więc drwal i jego żona I – jak to się w bajkach kleci – Było także dwoje dzieci
Pewnego razu matka mówi: Dzieci kochane, śpiewacie cudnie Ale już minęło południe, Ojciec czeka na obiad w lesie, Kto kobiałkę zaniesie? ……… ………..
(Jeśli dzieci nie odgadną, że to Jaś i Małgosia, czytamy inny, bardziej charakterystyczny dla bajki fragment)
Czarownica zła i gniewna srodze Rozsypała słodycze na drodze… A dokąd ta droga prowadzi? Stój! Popatrz! Domek z Piernika!.... Odp. Jaś i Małgosia
III fragment
Bardzo dawno, może przed wiekiem, Przed dwoma wiekami czy trzema, W pewnym królestwie dalekim Którego dzisiaj już nie ma I na mapie go znaleźć nie można, Mieszkała wdowa zamożna… Miała trzy krowy, trzy kozy Trzy konie i trzy powozy, A do tego dwie córki – brzydule, Które kochała czule, I pasierbicę – sierotę, Której w domu najgorszą dawała robotę, Taką co brudzi i smoli. Dwie córki – brzydule do woli Wylegują się w łóżku bo… Szkoda ich każdego paluszka. Ruszaj się! To robota w sam raz dla ………. Odp. Kopciuszek
KONKURS IV
Konkurs dla dzieci i rodziców
„Sekrety rodzinne” czyli czy znasz swoje dziecko? Do konkursu wybieramy troje dzieci i po jednym rodzicu do każdego dziecka. Rodzice będą odpowiadać na pytania dotyczące ich dzieci. W tym czasie dzieci opuszczają salę. Każde pytanie ma trzy możliwe odpowiedzi. W następnej kolejności odpowiadają na te same pytania dzieci w obecności rodziców. Starsi wychowankowie świetlicy sprawdzają zgodność odpowiedzi dziecka i ich rodzica. PYTANIA
1.Kiedy przychodzi pora śniadania jak zachowuje się syn/ córka? a)Jest wygłodniały jak niedźwiedź który nic nie jadł od wielu miesięcy b)Zamiast zająć się jedzeniem woli zająć się czymś innym c)Woli pospać i nigdy nie zdąży zjeść śniadania
2.Gdyby syn (córka) mógł (mogła) kupić telewizor to kupiłby (kupiłaby)? a)Największy telewizor z możliwych b)Obojętnie jaki, ale z kanałem sportowym c)Taki, aby idealnie pasował do jego pokoju
3.Gdzie syn(córka) lubi najbardziej spędzać wakacje? a)w górach b)nad morzem c)zwiedzając zabytki
4.Jak pani (pana) zdaniem odpowie dziecko na poniższe pytanie: Jak zachowuje się mama gdy przygotowuje dla was coś pysznego do jedzenia? a)Jest jak pies obronny do którego nie można się zbliżyć, a co dopiero dotknąć b)Jest jak ośmiornica – wykonuje wiele czynności naraz c)Jest jak ptaszek, który daje spróbować swoim pisklętom jedzenia
Wszystkie zgodne odpowiedzi dziecka i rodzica nagradzane są gromkimi brawami.
KONKURS V „ Zrób śmieszną minę”
Wychowankowie uczestniczący w otrzęsinach dostają zadanie, rozśmieszenia pozostałych dzieci będących na sali, poprzez wykonanie śmiesznej miny. Wywołanie śmiechu na sali jest oznaką zaliczenia próby.
PODSUMOWANIE UROCZYSTOŚCI
Wybrany wychowanek ze starszej klasy mówi do dzieci: Drodzy mali, przyjaciele! Doskonale poradziliście sobie z wykonaniem zadań. Tworzycie teraz z nami wielką świetlicową rodzinę. My starsi koledzy zawsze podamy Wam pomocną dłoń gdy będziecie w potrzebie Uśmiechnijcie się, bo w świetlicy jest radośnie! Mały kolego i koleżanko, pamiętajcie – jesteśmy waszymi starszymi siostrami i braćmi, którzy pomogą Wam gdy szkolne życie okaże się trudne
A teraz przed orłem, który jest naszym godłem złożycie przyrzeczenie, bo kto w naszym będzie gronie wśród pracy czy wśród zabawy musi pamiętać szkolne ustawy. Dzieci składają przysięgę trzymając prawą dłoń na sercu
TEKST ŚLUBOWANIA
Ślubuję uroczyście uczyć się bardzo pilnie, dbać o dobre imię naszej świetlicy, aktywnie uczestniczyć w zajęciach świetlicowych, pomagać słabszym. Dzieci powtarzają ŚLUBUJEMY.
Następuje pasowanie dzieci na pełnoprawnych wychowanków świetlicy. Pasowanie dokonują wychowawcy świetlicy za pomocą dużego, drewnianego ołówka.
ZAKOŃCZENIE UROCZYSTOŚCI. Na zakończenie uroczystości głos zabiera kierownik świetlicy, dziękując wszystkim za uwagę, a dzieciom za dobrą zabawę. Dzieci uczestniczące w otrzęsinach otrzymują upominki wykonane z gipsu i masy solnej przez starszych wychowanków na zajęciach w świetlicy.
Scenariusz uroczystości opracowały: AnnaWojciechowska Beata Łakocka Małgorzata Wetta
|